• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst
  • Nieuws
  • Vacatures
  • Site geheim houden
  • 050 599 14 20

Het KoplandHet Kopland

  • Hulp nodig?
    • Hulp en opvang bij dak- of thuisloosheid
      • Locaties Groningen en Drenthe
      • Ervaringsverhalen
    • Hulp en opvang bij huiselijk geweld
      • Vrouwenopvang Groningen
      • Vrouwenopvang Drenthe
      • Ervaringsverhalen
    • Hulp en opvang voor jongeren en jeugd
      • Locaties Groningen en Drenthe
      • Veerkracht aan Huis
      • Ervaringsverhalen
    • Hoe werken wij?
      • Veerkracht
      • Krachtwerk
      • Tip, klacht, compliment?
      • Medezeggenschap
      • Cliëntvertrouwenspersoon
      • Ervaringsdeskundigheid
      • Onafhankelijke Cliëntondersteuning
    • Aanmelden of vragen
      • Wachttijden
      • Kosten
  • Voor verwijzers
    • Wat biedt Het Kopland?
      • Ambulante jeugdhulp
      • Interventie
      • Opvang
      • Woonvoorzieningen
      • Beschermd wonen
      • Langdurige zorg via de Wlz
      • Forensisch Wonen
      • ThuisPlus
      • Ambulante begeleiding
    • Zo werkt Het Kopland
    • Verwijzen of aanmelden
    • Ervaringsverhalen
  • Over Het Kopland
    • Werken bij Het Kopland
      • Vacatures
      • Vrijwilligerswerk en Stages
      • Medezeggenschap
    • De organisatie
      • Werkwijze
      • Missie en visie
      • ANBI informatie
      • Het Kopland en duurzaamheid
      • Het Kopland en kwaliteit
      • Ervaringsdeskundigheid
      • Privacy en Kwaliteit
    • Publicaties
    • Het Kopland steunen
  • Contact
  • Hulp nodig?
    • Hulp en opvang bij dak- of thuisloosheid
      • Locaties Groningen en Drenthe
      • Ervaringsverhalen
    • Hulp en opvang bij huiselijk geweld
      • Vrouwenopvang Groningen
      • Vrouwenopvang Drenthe
      • Ervaringsverhalen
    • Hulp en opvang voor jongeren en jeugd
      • Locaties Groningen en Drenthe
      • Veerkracht aan Huis
      • Ervaringsverhalen
    • Hoe werken wij?
      • Veerkracht
      • Krachtwerk
      • Tip, klacht, compliment?
      • Medezeggenschap
      • Cliëntvertrouwenspersoon
      • Ervaringsdeskundigheid
      • Onafhankelijke Cliëntondersteuning
    • Aanmelden of vragen
      • Wachttijden
      • Kosten
  • Voor verwijzers
    • Wat biedt Het Kopland?
      • Ambulante jeugdhulp
      • Interventie
      • Opvang
      • Woonvoorzieningen
      • Beschermd wonen
      • Langdurige zorg via de Wlz
      • Forensisch Wonen
      • ThuisPlus
      • Ambulante begeleiding
    • Zo werkt Het Kopland
    • Verwijzen of aanmelden
    • Ervaringsverhalen
  • Over Het Kopland
    • Werken bij Het Kopland
      • Vacatures
      • Vrijwilligerswerk en Stages
      • Medezeggenschap
    • De organisatie
      • Werkwijze
      • Missie en visie
      • ANBI informatie
      • Het Kopland en duurzaamheid
      • Het Kopland en kwaliteit
      • Ervaringsdeskundigheid
      • Privacy en Kwaliteit
    • Publicaties
    • Het Kopland steunen
  • Contact
Home > Kwaliteit

Kwaliteit

‘Iedereen verdient een veilig eigen leven’, dat is waar Het Kopland en Zienn samen voor staan én gaan. In nauwe samenwerking bieden we ondersteuning aan mensen die (dreigend) dak- en thuisloos zijn of zich in een onveilige situatie bevinden en richten ons op het duurzaam voorkomen hiervan. Dat doen we vanuit bezieling, met lef en vakmanschap.

In ons werk speelt kwaliteit een belangrijke rol en wij werken volgens het HKZ-keurmerk voor Maatschappelijke Opvang en Vrouwenopvang. Het Kopland en Zienn zijn als afzonderlijke organisaties al jaren HKZ-gecertificeerd en hebben sinds juli 2019 een gezamenlijk HKZ -kwaliteitskeurmerk! Dat loopt tot en met 2022 wanneer we opnieuw worden getoetst. Kwaliteit is een continue proces en wij checken jaarlijks met in- en externe audits of we voldoen aan de HKZ-eisen. Én aan de afspraken die we zelf hebben gemaakt om de kwaliteit van onze zorg- en dienstverlening hoog te houden.

Krachtgericht werken

Wij geloven dat iedereen zich kan ontwikkelen en kan herstellen vanuit wat hij of zij kan én aankan. Met onze krachtgerichte begeleidingsmethodieken Krachtwerk en Veerkracht (her)ontdekken mensen de eigen talenten en mogelijkheden én wat het netwerk van familie, vrienden en andere hulpverlenende instanties (alle hulpbronnen) kunnen bieden.

Medezeggenschap

Krachtgerichtheid is ook de basis van onze medezeggenschap. Zoals medewerkers meedenken, -praten en -besluiten over onderwerpen die hen raken, geldt dat ook voor cliënten. Cliëntmedezeggenschap vindt plaats op 3 niveaus:

  1. Op organisatieniveau is er de Cliëntenraad die meedenkt over organisatie-brede onderwerpen die (in-)direct verbonden zijn met cliënten. De raad vergadert tweewekelijks en kan bovendien ongevraagd verbetervoorstellen indienen bij bestuur en management. In 2019 is een proces in gang gezet om te werken naar één gezamenlijke Cliëntenraad voor Het Kopland en Zienn. De input vanuit de raad wordt meegenomen in beleidsvorming en leidt tot locatie-afspraken. In 2019 heeft de raad geadviseerd over onder andere de harmonisatie van de bedrijfsonderdelen van Het Kopland en Zienn, de ontwikkeling van de organisatie-brede inzet van ervaringsdeskundigen en over het klachtenreglement voor cliënten met onder andere als resultaat dat er één klachtenfunctionaris is voor zowel Het Kopland als Zienn.
  2. Op locatieniveau praten bewoners in de huisvergaderingen mee over reilen en zeilen op de locatie.
  3. Medezeggenschap op individueel niveau krijgt vorm in de dagelijkse begeleiding. De wensen en mogelijkheden van de cliënt zijn immers de basis voor het begeleidingsplan en de regie op de uitvoering daarvan ligt bij de cliënt. Daarbij kan hij of zij rekenen op hulp en ondersteuning van de medewerkers.

Klachten

Het Kopland staat voor vakmanschap en geeft hier op krachtgerichte wijze uitvoering aan. Toch kan een cliënt onvrede ervaren en zich onheus bejegend of behandeld voelen. Onze klachtenregeling stelt cliënten in staat op laagdrempelige wijze eventuele klachten, maar ook tips en complimenten door te geven. De eerste stap is de klacht bespreekbaar maken met de betrokken medewerker of op de locatie. Vaak leidt dat al tot oplossingen. Waar dat niet lukt, kan de cliënt contact opnemen met de klachtenfunctionaris. Die helpt, als onafhankelijk tussenpersoon, de cliënt en de verantwoordelijk leidinggevende bij het vinden van een passende oplossing. In 2019 zijn 6 klachten binnengekomen bij de klachtenfunctionaris.

Het Kopland en Zienn hebben sinds 2019 een gezamenlijke klachtenfunctionaris. Als we er met de cliënt niet uitkomen, dan is er de Landelijke Externe Geschillencommissie waarbij we zijn aangesloten.

Veiligheid

Onze missie is: Iedereen verdient een veilig eigen leven. Vanuit veiligheid kunnen en durven mensen weer stappen te zetten. Bij mensen die wij ondersteuning bieden, is het ontbreken van deze (basis-)veiligheid geen uitzondering. Onze medewerkers verdienen een veilige werkomgeving om het werk goed te kunnen doen. Veiligheid is bij ons altijd onderwerp van gesprek en wij registreren incidenten en potentieel onveilige situaties in ons registratiesysteem. In 2019 hebben we Triasweb als nieuw systeem geïmplementeerd. Daar komen alle aspecten van kwaliteit en veiligheid bij elkaar; het systeem stelt ons staat om incidenten te melden, te analyseren en verbeteracties uit te zetten. In 2019 hebben geen van de meldingen tot calamiteiten geleid.

Wij werken met de meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Bij vermoedens of signalen van huiselijk geweld of kindermishandeling gaan we in gesprek met de betrokkenen. De begeleiding maakt melding bij Veilig Thuis, eventueel na consultatie van de Veilig Thuis-medewerker of onze eigen aandachtsfunctionaris Kindermishandeling en Huiselijk Geweld.

Met de aanstelling van een AVG-functionaris in 2019 is het toezicht op veilige bewaring en verwerking van persoonsgegevens geborgd.

Cliënttevredenheid

In de dagelijkse ondersteuning toetsen we voortdurend de mate van tevredenheid en hiermee samenhangend de kwaliteit van de dienstverlening. In de eerste plaats in de dialoog tussen cliënt en professional. En ook met tussentijdse – en eindevaluaties, zoals het exitgesprek tijdens het afsluiten van een begeleidingstraject. Eenmaal in de twee jaar vragen we cliënten deel te nemen aan een tevredenheidsonderzoek.

Eenmaal in de twee jaar vragen we cliënten deel te nemen aan een cliëntervaringsonderzoek. We vragen cliënten dan naar hun ervaringen met Zienn & Het Kopland en of cliënten tevreden zijn over onze begeleiding. In het jaar 2020 was er zo’n onderzoek. Daar deden zo’n 450 cliënten aan mee. Bijna alle cliënten gaven aan dat de hulp die ze krijgen past bij hun zorgvraag en doelen. En dat het beter met ze gaat door de ondersteuning. Ze vinden het vooral fijn dat ze ‘zelf dingen mogen regelen.’ Wij vinden dat prachtige resultaten, want deze betekenen dat onze begeleidingsmethode Krachtwerk goed past bij de cliënten en dat we die methode goed inzetten.

We kregen ook verbetertips. Cliënten vinden bijvoorbeeld dat we nog meer mogen letten op iemands netwerk en hoe een netwerk van familie en vrienden betrokken kan worden bij de ondersteuning. De verbetertips bespreken we natuurlijk met de medewerkers, zodat we per locatie verbeteringen kunnen aanbrengen. Alle uitkomsten van het onderzoek worden gebruikt om de kwaliteit van de dienstverlening te verhogen.

Tevredenheid medewerkers en ketenpartners

Naast het cliënttevredenheidsonderzoek houden wij ook onderzoeken onder medewerkers en ketenpartners. Het eerstvolgende medewerkerstevredenheidsonderzoek staat in 2020 op de agenda. De uitkomsten van het in 2019 gehouden ketenpartneronderzoek hebben ons geholpen om de dienstverlening en samenwerking verder te verbeteren.

Deel deze pagina

Footer

  • Hulp en opvang bij dak- of thuisloosheid
  • Nachtopvang
  • Locaties Groningen en Drenthe
  • Aanmelden of vragen
  • Hulp en opvang bij huiselijk geweld
  • Vrouwenopvang Groningen
  • Vrouwenopvang Drenthe
  • Aanmelden of vragen
  • Hulp en opvang voor jongeren en jeugd
  • Veerkracht aan Huis
  • Locaties Groningen en Drenthe
  • Aanmelden of vragen
  • Voor verwijzers
  • Wat biedt Het Kopland?
  • Zo werken wij
  • Iemand verwijzen of aanmelden

Sociale media

  • Facebook
  • Twitter
  • YouTube
  • Linkedln

Overig

  • Doneren aan Het Kopland
  • Disclaimer
  • Privacyverklaring
  • Fotografie website

Copyright © 2021

Het Kopland is verplicht om toestemming te vragen voor het gebruik van cookies. We gebruiken cookies om statistieken te verzamelen en het gebruik van deze website te optimaliseren. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individuele bezoeker te koppelen. Meer informatie